Hoppa till innehåll

Passat – en lagom budgettysk för familjen

1 oktober, 2010

Passat är en av de mest sålda familjebilarna. Den har sett likadan ut i ganska många år och nu kommer nästa version. Enligt de som redan sett den live är den nya lite av en besvikelse, Volkswagen har väl inte vågat ändra för mycket på ett vinnande koncept, fegt och tråkigt som fan, men säkert ett väl övervägt affärsbeslut.

Efter att ha spenderat många mil i hyrda Passater på sommar och vintersemestrar (den Peugeot 206 vi hade då funkade perfekt som cityloppa, men var inget att ha när familjen skulle ut och långåka) vill jag ge mina synpunkter på den utgående modellen.

Passat är lagom… Om V70 är lagom på ett kräktråkigt sätt, Avensis är lagom på ett lobotomerat sätt så är Passat lagom på ett småroligt sätt. Det må låta positivt (med tanke på de festprissar jag just jämförde med) men betoningen är på lagom. Och det är väl därför grejerna säljer.

Passat kan fås med en massa olika drivlinekombinationer (gas, bensin, diesel, manuell- eller automatlåda, 2 eller 4 hjulsdrift). Blanda och mixa fritt, dock funkar inte alla kombos! Lägg till detta en massa teknikpryttlar och kombinationsmöjligheterna är oändliga.

Man kan lasta lagom mycket i den, den är lagom rolig att köra, den är lagom tyst, ja lagom allt igenom. Perfekt för den svenska familjen kan man tycka! De integrerade rullgardinerna/solskydden i bakdörrarna är ett måste (särskilt om man inte köper tonade rutor) och kan man bör man köpa läderklädseln. Varför kosta på sig denna lyx mån tro? Jo, sittdynorna i Passaten är nämligen räfflade och av någon anledning fastar det riktigt mycket skräp och skit på dem, hopplöst jobbigt att rengöra. Tittar man på en begagnad Passat utan läder räcker en snabbtitt i baksätet så vet man om det är en barnfamilj som haft den (det gäller dock tyvärr alla begbilar, barnfamiljer äter baksäten till frukost och sen oftast återförs en betydande del av måltiden till sätet igen i lösare form)

Baksätet är också enligt mitt tycke bilens svaga punkt. Min kollega som har en Passat sa att ”därbak sitter ju aldrig jag” och det är säkert helt sant, oftast är det mannen som kör och frun sitter bak med något av barnen när hela familjen är ute och åker. Så är det oftast hos oss också men under en av våra långfärder var jag inte lämplig som chaufför (kaffekoppen i Volvo skulle ha råblinkat). Då satt jag bak och man kan tamejfan inte hitta en skön position utan att få träsmak, jag kunde inte somna fastän en spikmatta framstod som en Hästens i min shut eye trånande skalle. Min fru hade tidigare sagt att baksätet var obekvämt men det gjorde ju inte mig så mycket då, jag hade fullt sjå med att knappa på framstolens elektriska inställningar. ”Det är ju viktigast att den som kör sitter bra” tänkte jag och fick det så bekvämt att jag inte kunde hålla mig vaken.

Nu är ju ett obekvämt baksäte sällan ett stort problem vid bilköpet, det är ju mannen som oftast driver införskaffandet av familjebil och han kommer ju oftast inte att sitta där bak så vem bryr sig. Mitt råd till alla manliga, skenbart jämställda, Passatspekulanter är: Köp inte alltför bra stolar fram, de kan leda till ofrivillig baksätesåkning.

Passaten har ytterligare två negativa sidor:

  1. Den är ju näst efter V70 vanligast på min barnfamiljtäta förortsgata men vilka bilar som finns på min gata betyder säkert lite för ditt bilköp.
  2. Den säger mig att du inte hade råd med en Audi A6 men var smart nog att inte köpa en A4, ta det som en komplimang om du vill.

Kommentera gärna, verkar som om familjebilssurfare är oförmögna att dela med sig av sina åsikter, förutom jag då förstås.

Nya Passat prissatt!

Se även http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/21628/vw-passat-s%C3%A5-mycket-kostar-den/

Testad: http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-volkswagen-passat-tdi-140_5589051.svd

Annonser
11 kommentarer leave one →
  1. 1 oktober, 2010 07:31

    Se upp för VAG-koncernens bensinmotorer som skär alltför lätt. De klarar inte alltid de långa oljebytesintervallen som den är inställd på via datorn/oljekvalitetssensorn. Byt olja var 1500:e mil om ni köper en bensindriven VAG-bil. Motorer som gillar att skära är t.ex:

    1,8T
    2,0T
    1,4-litersmotorn (nya)
    1,6-litersmotorn (nya)

  2. osborne permalink
    4 oktober, 2010 10:25

    Vad betyder lagom på ett lobotomerat sätt?

    • 4 oktober, 2010 11:26

      Jag menar själlöst, brist på passion. Avensis är en kanonbil på många sätt men det är nåt med den som gör att den är tråkig, mest vad gäller körupplevelsen. Det är som i ett förhållande, om det inte finns lite personlighet, lite jävlar anamma, lite givande och tagande så blir det ett lobotomerat förhållande, ingen passion.

Trackbacks

  1. Köp så stort ni kan! « Bil för familjen
  2. Familjer med 100.000 – 300.000 i bilbudget « Bil för familjen
  3. Toyota Avensis – prisvärd lobotomi « Bil för familjen
  4. Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Bil för familjen
  5. Cross Passat « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen
  6. Går den in? « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen
  7. Peugeot 508 SW – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen
  8. Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: